Af Folketingsmedlem og mobilitetsordfører Christina Olumeko og Bjørn Olsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus
"Vi skal ikke have flere cyklister i København. Det er allerede livsfarligt."
Sådan lyder overskriften på en kommentar fra Berlingskes kulturjournalist Aminata Amanda Corr, i denne uge. Kommentaren kommer efter, at Alternativet i weekenden præsenterede en række forslag til at fremme cyklismen i Danmark, blandt andet ved at indføre et befordringsfradrag målrettet cykelpendlere.
For det første er det værd at bemærke, at Alternativet absolut ikke vil tvinge nogen til at cykle. Men når samfundet tjener 8 kr,, hver gang du cykler én km i stedet for at tage bilen, synes vi – naturligvis – også, at du skal kunne mærke det på pengepungen. Dermed er der ingen grund til at føle sig befamlet af ‘barnepigestatens omklamrende omsorg’, som Aminata Amanda Corr udtrykker det. Det handler blot om at skabe større økonomisk incitament ved at vælge en transportform, der både er godt for den enkelte, samfundsøkonomien og klimaet.
Med det på plads kan vi gå videre til der, hvor Corr rent faktisk har en pointe.
Det er sandt, at man ikke skal have cyklet mange gange ned ad Nørrebrogade i myldretiden, før man opdager, at der er alt for lidt plads til cyklister. Men Nørrebrogade er langt fra det eneste sted, der er problemer.
En undersøgelse peger på, at hele tre ud af ti danskere mener, at der mangler cykelstier der hvor de bor og færdes. Problemet er størst i Region Nordjylland og mindst i – gæt selv – Region Hovedstaden. Så selvom man måske ikke bliver overhalet af ‘turister på Donkey-Republic-cykler’ eller ‘børnefamilier på Christiania-cykler' i Nørre Snede, er der stadig store problemer med utrygge forhold for cyklisterne i store dele af landet.
Netop derfor har Alternativet også foreslået at afsætte 15 mia. kr. til at forbedre cykelinfrastrukturen i hele landet. Det ville Corr have vidst, hvis hun havde læst Alternativets udspil. Med forståelsen af, at cyklisme er noget, der foregår i hele landet, ville hun måske heller ikke kalde befordringsfradraget til cyklister en 'tilskudsordning for privilegerede københavnere’
Når det så er sagt, så er der ingen grund til at frygte for liv og lemmer, når man tager cyklen frem for bilen. Ifølge Vejdirektoratets ulykkesstatistikker sker der nemlig langt færre ulykker, der involverer cyklister, sammenlignet med bilister. Cyklisme er en sikker transportform, og den har både sundheds- og klimafordele – en vaskeægte ‘win-win’-situation.
Og til dem, der har skiftet bilen ud med en elcykel og efter at have læst Corrs indlæg, er bange for, at der slet ikke er sundhedsmæssige gevinster ved elcyklen – frygt ej.
Et norsk studie viser, at elcyklisters energiforbrug er 8,5 gange større end ved hvile, mens almindelige cyklisters energiforbrug er 10,9 gange større – altså stadig en kæmpe sundhedsmæssig gevinst ved at cykle på elcykel. Det bekræftes af Transportministeriets beregninger, som viser, at den samfundsmæssige gevinst ved at erstatte en km i bil kun er 3,03 kr. højere for normale cykler, sammenlignet med elcykler.
Der er efterhånden lavet talrige undersøgelser, der understøtter, at cyklisme øger sundheden og trivslen, og potentialet er enormt. DI har lavet en analyse, der viser, at næsten halvdelen af alle pendlere har under 10 km til arbejde.
Engang kunne Danmark bryste sig af at være en ‘cykelnation’. Det er desværre ikke tilfældet mere. Cyklismen er i årtier blevet politisk forsømt, fordi man i stedet har valgt at fremme privatbilismen. Konsekvensen er, at danskerne i dag cykler 20 % mindre end for 10 år siden. Det er fald, der især ses blandt andet de unge og pendlerne i landdistrikterne, og det er på trods af, at 84% af danskerne mener, at Danmark bør prioritere cyklisme.
Det er samfundsmæssigt på alle måder en dyr udvikling, vi må nu gøre alt, hvad vi kan for at få vendt hurtigst muligt.
Det er kun fornuftigt og positivt, at DI og partier fra Liberal Alliance til Enhedslisten tilslutter sig Alternativets forslag om flere cykelfremmende tiltag.
Det kan spare de danske virksomheder for milliarder af kroner. Når man dertil lægger, at cyklisme øger danskernes sundhed og trivsel og er med til at mindske trængsel, forurening og sundhedsskadelig støj, - og oveni i det hele er en af løsningerne på klimakrisen, - jamen, så er det jo bare med at komme i gang med forhandlingerne. Jo før, des bedre.
**
Indlæg i Berlingske: https://www.berlingske.dk/kommentarer/nej-aminata-corr-det-er-ikke-livsfarligt-at-cykle
Comments