top of page

Klimaet kan ikke reddes med talgymnastik i et regneark: Forkert kurs, Nicolaj Bang

  • Writer: Bjørn Olsen
    Bjørn Olsen
  • Aug 26
  • 2 min read

Bjørn Olsen, kandidat til Aarhus Byråd, og Thure Hastrup, medlem af Aarhus Byråd, begge Alternativet


Kan man løbe fra en aftale, selvom man selv har siddet for bordenden for at forhandle den på plads? Ja, det kan man åbenbart, hvis man er konservativ rådmand i Aarhus.


Den konservative rådmand, Nicolaj Bang, vil nemlig droppe den grønne nul-emissionszone, som fra 2027 giver forbud mod at benytte benzin- og dieselbiler i den inderste midtby, selvom han selv har stået i spidsen for aftalen om Den Grønne Mobilitetsplan.


Rådmanden er pludselig nået frem til, at den grønne zone alligevel ikke er nødvendig. For han har fået en ny regnemetode, som gør CO2-gevinsten ved zonen mindre, og omvendt øger gevinsten ved det usikre CO2-fangstanlæg (CCS) på biomasseanlægget i Lisbjerg.


Det er kun få måneder siden, at rådmanden gik imod en anden aftale, da han i panik over protester fra bilejere fjernede de cykelstier, der lige var blevet etableret ved Vesterbro Torv. Kort efter blev byrådets beslutning, så alligevel fulgt, men det ekstra kaos på Vesterbro Torv, kostede skatteyderne ca. 400.000 kr.


Nu forsøger de konservative så at trække i land igen, og det er mildest talt svært at tage seriøst.

De konservatives vægelsind viser desværre også, at de hverken tager klimaet eller borgernes trivsel alvorligt.


Klimaforandringerne koster hver dag menneskeliv, og de kommer til at koste milliarder og forringe vores levevilkår markant, - også her i Aarhus. De gentagne politiske overspringshandlinger gør det kun værre. Senest har forskerne advaret om, at vi skal forberede os på, at havniveauet stiger op mod 3 meter i løbet af de næste 75 år – altså i vores børns levetid.

 

Det er meningsløst, at snakke om velfærd og trivsel, hvis vi ikke i samme åndedrag søger for, at klimaet er i balance. Derfor har vi en vigtig fælles opgave i at gøre Aarhus fossilfri.

 

Her spiller den grønne fossilfri zone i den inderste midtby en central rolle, fordi den giver bilisterne mulighed for at indstille sig på, at Aarhus trin for trin bliver fossilfri. Og så hjælper zonen naturligvis også med at forbedre luftkvaliteten.

 

Så når de konservative forsøger at skabe en fortælling om, at den grønne zone pludselig skulle være ”unødig chikane”, - så betyder det reelt, at de mener, at det er et større problem, at bilejere med benzin- og dieselbiler fremover ikke kan benytte de 250 gadeparkeringspladser, der ligger i zonen, men i stedet skal parkere i midtbyens p-huse, hvor man ”risikerer” at skulle gå op til 300 meter for at nå frem til den forretning, man søger.

 

Det er åbenbart vigtigere for de konservative end vores børns trivsel og levevilkår.

 

Forsøget på at retfærdiggøre, at klimaindsatsen overfor fossilbilerne kan droppes med lidt talgymnastik i et regneark, er håbløs. Klimahandling handler ikke om at tilpasse regnemodeller i et regneark. Og slet ikke med usikker CCS-teknologi, der ikke engang er klar til brug. Det handler om at få CO2-udledningen ned i den virkelige verden og gøre Aarhus fri af fossile brændsler. Og det kan sådan set kun gå for langsomt.



ree

 
 
 

Comments


bottom of page