Af Bjørn Olsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus
Når byrådet i de kommende uger skal forhandle en ny, grøn mobilitetsplan på plads, bør der være fokus på de tiltag, der kan sættes i gang her og nu.
Vi ser gerne en trængselsafgift, men som det politiske billede tegner sig på Christiansborg, bliver det ikke den nuværende regering, der vedtager den lovgivning, som er nødvendig for at kunne lave en trængselsafgift i Aarhus.
Vi ser også gerne en udbygning af letbanen, der på den lange bane er den mest klimavenlige kollektive transportform, selv når anlægget af banen regnes med. Men der kommer til at gå mange år, før letbanen klar.
Det dur ikke. Der er brug for handling nu. I årtier er der spildt tid på planer, der ikke er realiseret, og det sidste vi har brug for, er endnu en af slagsen.
Vi bør derfor i stedet fokusere på de indsatser, vi kan sætte i gang med det samme.
Det gælder for eksempel et fuldt udbygget trængselsfrit busnet før 2030. Et stabilt, kollektivt transportsystem én af nøglerne i en effektiv mobilitetsplan.
Et andet vigtigt område er at fremme cyklismen. Der findes allerede en hel stribe indsatser, der kan gøre cyklismen attraktiv. Vi mener, at tiltagene bør ses i sammenhæng som en samlet tryghedspakke, der gør det sikkert og trygt at færdes som aktiv trafikant i Aarhus.
Ved at fremme alternativerne til bilismen her og nu, skaber vi forudsætningen for at gå i gang med udfasningen af de fossile brændsler. Det kan vi også gå i gang med her og nu med for eksempel etablering af en 0-emissionszone, der kan udbygges i etaper fra Allégade-ringen til ringgaden og videre ud til ringvejen.
Det er fint med trængselsafgift og letbane som langsigtede strategiske tiltag, men hvis vi skal tage mobiliteten i Aarhus alvorligt, så skal der sættes gang i handling nu – og ikke kun på grund af klimaet, men også på grund af trængslen, støjen, forureningen, trygheden og folks lyst til at opholde sig i byrummet.
Der er heldigvis gode muligheder for at gøre det til en succes. Klima- og Bæredygtighedsudvalget har allerede beskrevet, hvordan vi kan få en grøn og levende by med Climateville-scenariet. Der er også en lang række indsatser fra den nuværende mobilitetsplan, der kan overføres til den nye, fordi de endnu ikke er realiseret. Vi kan i det hele komme ufattelig langt ved at realisere de planer, der for længst er vedtaget.
Det handler om at holde fokus på handling. Hvert ton CO2 tæller.
Comentários