top of page
bjoerno

Vi kan styrke børns trivsel med enkle midler

Af Bjørn Olsen, byrådsmedlem Alternativet Aarhus



Henriette Bisgaard og Lea Haller bærer helt særlige erfaringer med sig.

De har oplevet, hvordan deres børn er gået fra mistrivsel til trivsel på ufattelig kort tid.


Det skete, da børnene sammen med 25 andre børn gik på en naturfriskole med projektbaseret læring. Der var hyggeligt, familiært, bløde tæpper på gulvene, voksenkontakt i øjenhøjde, rigeligt af den, og en forbundethed med naturen. Trivsel var en naturlig forudsætning for læringen, og læringen var meningsfuld for børnene.


Mere skulle der ikke til.


Selvom skolen startede som en helt almindelig friskole, havde den så stor succes med inklusion, at den hurtigt tiltrak en stor andel af børn med angst, autisme, PTSD og PDA. Det var reelt ikke noget problem. I hvert fald ikke for Henriette og Lea og alle de andre, der oplevede, at deres børn blomstrede op og begyndte at tro på sig selv.


Alligevel endte undervisningsministeriet med at trække støtten og dermed de facto lukke friskolen, for skolen kunne ikke dokumentere, at undervisningen levede op til samme krav som i folkeskolen. Sådan er reglerne, og så betyder børnenes trivsel mindre, som det er i dag.

Problemet er, at de her børn mistrives i folkeskolens snævre rammer. Mange af dem er for normale til at være specielle. De passer bare ikke ind i folkeskolen, der ofte er voldsom, hektisk og fyldt med mange skift. De mister motivationen for læring. Det ender i mistrivsel og skolevægring, og så er det jo lidt ligegyldigt, om skolen lever op til de formelle krav.


Men nu ved forældrene fra naturfriskolen, at det ikke behøver at være sådan. De VED, at det er muligt med enkle midler at skabe rammer, hvor deres børn kan trives.


Derfor har forældregruppen nu oprettet Fønix-mini skole - et fælleskab, hvor de kæmper videre for et lignende skoletilbud til børnene. De drømmer om at lave et pilotprojekt i et bredt samarbejde mellem kommune, fonde og forskere, der forsker i trivsel, - så vi kan få reel viden om, hvordan en natur- og projektbaseret skole kan være med til at styrke børns trivsel.


Det synes jeg, er en rigtig god idé. Det er så vigtigt, at vi lytter og lærer af den slags erfaringer, som Henriette og Lea har gjort. Vi har ikke råd til at smide guld på gaden. Der er alt for mange børn, der mistrives.



0 views0 comments

Comments


bottom of page