top of page

Venstre vil smide flere års borgerinddragelse i skraldespanden med nyt lovforslag

bjoerno

Bjørn Olsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus (Å)

Thure Hastrup, byrådsmedlem Alternativet Aarhus (Å)

Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus (Å)

Jeppe Spure Nielsen, kandidataspirant, Alternativet Aarhus (Å)


Med et nyt lovforslag smider Venstre i Aarhus alle værdier over bord for at gøre sig til for bilisterne.


Lovforslaget, som handler om ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje, er et frontalangreb på lokaldemokratiet. Det vil fratage kommunerne og de enkelte lokalområder muligheden for selv at beslutte, hvordan trafikken i et byområde skal udvikle sig, - om man vil ensrette trafikken, indføre en gågade eller sænke hastigheden.


Hvis lovforslaget bliver vedtaget, vil det kortslutte de lokale beslutninger, fordi kommunerne ikke længere kan lave skøn, der tager trafikkens helhed i betragtning. I stedet skal udviklingen styres fra Christiansborg, hvor ministeren med en række konkrete regler vil give bilisterne førsteret og prioritere privatbilismen over alle andre transportmidler.  For eksempel må der ikke etableres gågade eller laves ensretning på en vej, hvor der kører mere end 1.000 biler i døgnet i gennemsnit. Det omfatter i praksis hele Aarhus Kommunes vejnet, bortset fra områder i oplandet.


Det betyder, at mange af indsatserne i den nye grønne mobilitetsplan vil være umulige at gennemføre. Aarhus vil for eksempel ikke kunne fredeliggøre et lokalområde og gøre det mere attraktivt for børnefamilier ved hjælp af de såkaldte trafikøer. Hjertezoner, der beskytter børn i trafikken ved skolerne, vil være no-go.


Lovforslaget rammer også med tilbagevirkende kraft midtby-planen og helhedsplanen for Banegårdspladsen. Planer, der er blevet til efter årelange borgerinddragelsesprocesser. Omlægningen af Vesterbro Torv inklusive klimatilpasning risikerer også at blive rullet tilbage.

Venstre er klar til at smide det hele i skraldespanden, stække lokaldemokratiet og flytte beslutningskraften over til Christiansborg.


Den officielle begrundelse fra trafikministeren er, at han ønsker at ”mindske bureaukratiet” i kommunerne. Men i virkeligheden er der intet sparet. Tværtimod, vil forslaget kræve ekstra ressourcer til meningsløse trafiktællinger og øget administration, så det argument holder ikke. Forklaringen er da også en ganske anden fra de lokale Venstre-folk, der praler med, at de har været med til at præge loven, så de kan bruge den til at stoppe omlægningen af bl.a. Vesterbro Torv.


Venstre er altså med andre ord i gang med at ofre lokaldemokratiet og lægge borgernes frie bevægelse i benlås for at gøre sig til for bilisterne. Og selvom Socialdemokratiets og Moderaternes lokale bagland er imod, støtter de to regeringspartier op om forslaget på Christiansborg.


Alternativet mener, at indholdet af lovforslaget burde være stik modsat. Det burde styrke lokaldemokratiet. Det burde øge kommunernes muligheder for at engagere borgerne, så de kan være med til at gøre deres ”egen gade” attraktiv som led i en positiv grøn omstilling. Det burde styrke den enkelte borgers frihed, så alle uanset alder kan bevæge sig trygt til fods og på cykel. Det burde sætte borgerne fri med et markant løft til den kollektive transport, så man ikke er afhængig af dyre biler.


Ministeren burde tage ansvar og hjælpe kommunerne og borgerne til at tage ansvar, så Aarhus og landets øvrige byer kan blive fossilfrie. Ministeren kunne for eksempel løfte bagdelen fra hænderne og vedtage den trængselsafgift, der er blevet forhalet i årevis.


Men Venstre vil så gerne fylde byen med biler. Desværre glemmer partiet, at der er brug for løsninger på vores fælles problemer. Der er allerede alt for meget trængsel, støj og forurening og for meget CO2-udledning. Og indbyggertallet i Aarhus stiger, så trængslen bliver helt automatisk værre og værre for hver dag, der ikke bliver taget ansvar for udviklingen.


Bilister er også fodgængere, cyklister og brugere af kollektiv transport. De er også borgere i en by, der skal være attraktiv at bo i, så kom nu ind i kampen og byd ind med forslag, der giver mening for Aarhus som helhed - i stedet for at begå overgreb på vores selvstyre og forsøge at ødelægge byen med flere biler, der slet ikke er plads til.

 



 
 
 

Comments


bottom of page