Af Bjørn Olsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus
Flere virksomheder er begyndt at skrotte den fossile varebil til fordel for en elektrisk ladcykel. Det er der en god grund til. Ladcyklen er nemlig både hurtigere og billigere, og så er den ovenikøbet bedre for klimaet.
Studier fra Amsterdam, Bruxelles og London har vist, at elektriske ladcykler er mellem 60 - 200% hurtigere end den traditionelle varevogn, fordi man slipper for køkørsel og besvær med at finde parkeringspladser. Samtidig er de med til at reducere CO2-udledningen med mere end 90% i forhold til en varebil på diesel, – og ovenikøbet mindske trængsel, luftforurening og støjgener.
Det Europæiske Cykelforbund har peget på, at ladcykler har potentiale til at dække halvdelen af varekørslen i byområder. Dertil kommer håndværkere og servicefolk, der i stigende grad tilvælger ladcyklen – igen fordi det er hurtigere og billigere. For nylig udkom en rapport fra det tekniske universitet i Berlin, der supplerende konstaterer, at ladcyklerne kan få privatbilister til at droppe bil nummer to.
Der er med andre ord et kæmpe potentiale i at fremme brugen af ladcykler.
I London tog man sidste år konsekvensen og lancerede en egentlig ladcykel-handlingsplan, som skal fremme brugen af ladcykler. Den indgår nu som et af de elementer, der skal indfri den engelske hovedstads ambition om, at 80% af al transport skal foregå til fods, på cykel eller med offentlig transport.
I Danmark er brugen af ladcykler i de senere år steget markant, men hverken lovgivning eller infrastruktur er fulgt med. Det er ellers efterspurgt, - bl.a. af Dansk Erhverv, der har efterlyst massive investeringer i cykelinfrastrukturen og politisk vilje til at lære af de gode udenlandske erfaringer.
Med en særlig handlingsplan for ladcykler, i stil med den der er lavet i London, kan vi sætte en ny retning for udviklingen af infrastrukturen i Aarhus. Handlingsplanen skal målrettet hjælpe virksomhederne over på ladcyklen og samtidig gøre ladcyklen til et attraktivt alternativ til privatbil nummer 2. Det vil kræve fokus på udbygning af cykelgader og god bredde på cykelstier, ligesom der vil være behov for hubs til mikromobilitet og andet. Det vil være en investering i en sundere, renere og mere menneskevenlig by. Og ikke mindst en investering der bidrager til at rykke Aarhus tættere på målet om at blive fossilfri.
Indsatsen kan naturligvis ikke stå alene, men skal ses som ét af flere vigtige skridt, der kan udvikle infrastrukturen i en positiv retning.
Cyklismen er den sundeste og mest bæredygtige transportform, og dermed også det naturlige omdrejningspunkt for udviklingen af infrastrukturen i Aarhus.
Indlæg Jyllands Posten: https://jyllands-posten.dk/jpaarhus/debat/breve/ECE16981547/kaempe-potentiale-lad-os-faa-en-handlingsplan-for-ladcykler-i-aarhus/
Comments