top of page
bjoerno

Grundlaget for havneudvidelsen er væk: Der er kun én ansvarlig reaktion

Af Thure Hastrup, byrådsmedlem udenfor parti og Bjørn Olsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus


Mærsks beslutning om at fjerne verdens største containerskibe fra Aarhus Havn og lukke den direkte rute til asien ændrer forudsætningerne for havneudvidelsen så markant, at det vil være uansvarligt ikke at sætte udvidelsen på pause.


Det er uundgåeligt, at Mærsks beslutning vil få konsekvenser for Aarhus Havn. Spørgsmålet er kun hvilke og hvor store.


Et af argumenterne for at udvide havnen var netop at undgå, at Mærsk rykkede til Hamborg. Det giver sig selv, at den fragt, der hidtil er blevet omlastet i Aarhus, vil forsvinde. Dertil må vi forvente, at den øvrige fragt til Aarhus med skib vil blive mindre, da en del fremover vil blive kørt direkte fra Hamborg. Vi har brug for svar, der redegør mere præcist for konsekvenserne, men det er indiskutabelt, at det grundlag, som forligspartierne S, SF, K og V besluttede havneudvidelse på baggrund af, er væk.


I forvejen står forligspartierne i en situation, hvor det har vist sig umuligt at undgå klapning af de 400.000 kubikmeter slam, som havneudvidelsen vil medføre. Aftalen lever dermed heller ikke længere op til partiernes egne ambitioner om at undgå klapning og de dertil hørende katastrofale konsekvenser for havmiljøet.


Det er kun få uger siden, at viceborgmester Anette Poulsen (S), havde et udmærket indlæg i Stiften efter en havmiljøkonference om Aarhus Bugt. Budskabet var klart: Hvis vi skal tage havmiljøet alvorligt, så skal vi undlade klapning og inddæmning og opfyldning af Aarhusbugten.


Spørgsmålet er nu i første omgang, om vi kan tage Socialdemokratiets ord alvorligt? For hvis vi kan, er der gode muligheder for at finde en ny løsning, der ikke alene tager havmiljøet alvorligt, men som også vil glæde de tusindvis af aarhusianere, der har protesteret mod planerne for en udvidelse.


Forslag fra ”Hamburg Port Consulting” har tidligere indikeret, at havnen med enkle midler kan opnå samme kapacitet på det eksisterende landareal som med en dyr investering i en omfattende udvidelse. Vi har endnu til gode at få undersøgt potentialet i at optimere forholdene på de eksisterende arealer på Aarhus Havn. Vi har også til gode at se et udkast til en samarbejdsaftale med Grenaa Havn. Vi kan nå langt, hvis der er vilje til udvikling og samarbejde.


Allerede på det kommende byrådsmøde får S, SF, K og V foræret muligheden for at trykke på pauseknappen. Her skal byrådet nemlig behandle et borgerforslag af Signe Kjærulff Svaneborg, hvor hun foreslår at droppe havneudvidelsen og i stedet undersøge muligheden for et samarbejde med Grenaa Havn, - eller som minimum afholde en folkeafstemning om udvidelsen.


Det er et godt borgerforslag, der appellerer til, at vi sammen finder frem til de bedste langsigtede løsninger for havnen og Aarhus. Og er der egentlig nogen, der ikke er interesseret i at undersøge, om vi kan skabe en bedre udvikling, hvor en udvidelse ikke bliver nødvendig?


Det vil i vores øjne være den ansvarlige vej videre, ikke mindst nu hvor grundlaget for den nuværende aftale om havneudvidelsen er væk.




0 views0 comments

Comments


bottom of page