Af Thure Hastrup, byrådsmedlem Aarhus, udenfor partierne og Bjørn Olsen, byrådskandidat Alternativet Aarhus
Den konservative rådmand Nicolaj Bang har meddelt, at han trækker sin opbakning til omdannelsen af Vesterbro Torv og vil have genåbnet torvet, som det var.
Udmeldingen er et brud på en beslutning truffet af et flertal af byrådet i 2018. Det er også en direkte undsigelse af det embedsværk, rådmanden selv har ansvaret for.
Med kovendingen vil rådmanden fjerne cykelstier, der lige er blevet etableret, og dermed nedprioritere sikkerheden og trygheden for de aarhusianere, der vælger den aktive transport.
Han vil igen sætte busserne bagerst i køen. I forvejen sidder busserne fast trængslen i den håbløst forældede infrastruktur i Aarhus. I 2023 havde busserne en merkøretid på 163 timer om dagen.
Buspendlernes tid og alle de ressourcer, det koster ekstra, bliver altså også nedprioriteret – alt sammen for at give bilerne førsteret tværs gennem byen.
Oveni er det kun få dagen siden, at Nicolaj Bang udtrykte ønske om, at det også skulle være bilerne før letbanen i byens store lyskryds.
Rådmandens rysten på hånden vil kun forværre de problemer, som igennem årtier har hobet sig op, fordi politikere på skift har siddet på hænderne og undladt at tilpasse infrastrukturen til det stigende befolkningstal. Konsekvensen er endnu flere biler og endnu mere bilkaos i midtbyen. Mere støj, mere forurening, mere CO2, mere trængsel og stress. En udvikling, der næppe giver aarhusianerne mere lyst til at færdes i midtbyen. Og nej, det løser heller ikke bilisternes problemer på den lange bane.
Løft blikket et øjeblik og kig ud i Europa på byer som Paris, Gent, Oslo, Pontevedra, Hamborg, Nürnberg, Venedig, Madrid, osv. Store byer, hvor der bliver arbejdet seriøst med at fremme cyklismen og den kollektive trafik - og tilsvarende mindske trængslen og forureningen fra privatbilerne. Aarhus sakker længere og længere bagud i udviklingen.
De kompetente medarbejdere i Teknik og Miljø har med fredeliggørelsen af Vesterbro Torv lavet et fremragende forarbejde, der bidrager til udviklingen af en moderne og attraktiv bymidte. Det er en vigtig omlægning finansieret af Aarhus Vand, som er med til at klimatilpasse torvet og den del af byen til de stigende vand- og nedbørsmængder, og hvor er der brugt penge på gode arkitektløsninger.
Kan der være behov for at justere på sådan et nyt tiltag? Ja, bevares, - men at gå i panik over at ændringerne ikke spiller fra dag ét og stik imod aftaler og egen forvaltning sætte udviklingen i stå, er en politisk falliterklæring.
Comentarios